Het gemeentelijk financieel beleid in Niel is een fiasco. CD&V-fractieleider Tom Bridts haalde de laatste gemeenteraad zwaar uit naar de meerderheid. “Er is een financiële put, maar niemand weet juist hoe diep die is – ergens tussen de 800.000 euro en 1,3 miljoen euro. De schuldenlast is bijna verdubbeld op vier jaar tijd en de geraamde inkomsten worden helemaal niet gehaald. Dat schepen van Financiën Bart Van der Velde dit tekort afdoet als ‘het is wat het is’ en dit probeert te minimaliseren, maakt het alleen maar erger.”

De autofinancieringsmarge (AFM) vertoont een tekort van 315.000 euro. Een positieve AFM betekent dat er nog middelen overblijven om te investeren en de gemeente financieel gezond is. Voor Niel is dit getal zeer negatief en geeft dit duidelijk aan dat het geld op is. Ook in 2017 was er al een zwaar tekort. Dat komt vooral omdat er enerzijds teveel schulden gemaakt worden en anderzijds de inkomsten voor de gemeente lager uitvallen dan voorzien.

De schulden van Niel liepen op tot 17.254.000 euro. Dat is een stijging met 85% of ruim 7,9 miljoen euro sinds 1 januari 2015. De redenering was altijd dat er veel moet geïnvesteerd worden in Niel, en dat daardoor de schulden stijgen. Maar dat zou geen probleem zijn, omdat de bevolkingsaangroei zou zorgen voor een heel pak meer inkomsten. Deze aangroei is ook de reden voor de enorme bouwwoede van de voorbije jaren en het verdwijnen van heel wat groen in Niel. Meer inwoners, vooral rijkere tweeverdieners, betalen meer belastingen, wat voor meer inkomsten voor Niel moet zorgen.

Helaas liggen de inkomsten uit belastingen en boetes in 2018 ook meer dan 2,5 miljoen lager dan gedacht. Dat komt o.a. omdat 1,4 miljoen aan meerwaardebelasting voor het RUP Kapittel niet kon worden geïnd. Logisch, want dat RUP werd pas eind 2018 goedgekeurd. Bijkomend is het helemaal nog niet zeker dat dit geld ooit binnenkomt. Daarnaast valt ook op dat er uit heel wat posten minder werd ontvangen dan genoteerd, zoals bijvoorbeeld de onroerende voorheffing (de grondlasten) waar 45.000 euro minder werd ontvangen. Hieruit blijkt dat die inkomsten serieus overschat werden bij de budgetopmaak. Het grootste probleem zit in de aanvullende personenbelasting, waar in 2018 bijna 1 miljoen minder werd ontvangen dan voorzien. Ook hier raamde de gemeente de ontvangsten veel hoger dan ze in realiteit zijn. De brieven van de Federale Overheidsdienst Financiën daarover worden gewoon genegeerd en dat is onaanvaardbaar.

De conclusie is heel duidelijk voor CD&V. Dit is geen ‘accident de parcours’, dit is structureel. Waar wij al jaren voor waarschuwden, komt nu uit. De cijfers laten zien dat het financieel in Niel serieus  fout liep de voorbije jaren. Dat is niet alleen de verantwoordelijkheid van de schepen van financiën, maar van heel het college dat de voorbije jaren mee dit beleid maakte en het nu gewoon wilt verderzetten.

Onze vraag is dan ook: hoe gaat het college dit probleem oplossen zonder dat de Nielenaar hiervoor moet opdraaien?

CD&V Niel waarschuwde de voorbije jaren herhaaldelijk voor het financieel moeras. Er werd nooit naar ons geluisterd. Uitgerekend nu reikt schepen Van der Velde de hand – over partijgrenzen heen, meerderheid en oppositie – om samen een oplossing te zoeken voor een probleem dat hij in dezelfde adem ook minimaliseert. Wij bedanken hier vriendelijk voor. Een basis van vertrouwen om met deze bestuursploeg tot een oplossing te komen is er voor CD&V geenszins. We beloven wel dat we in het belang van de inwoners van Niel de financiën in de toekomst zeer nauwgezet zullen blijven opvolgen!