Dit weekend bracht De Standaard een financieel rapport over de Vlaamse Gemeenten. Niel kwam daar als slechtste leerling uit de bus. Slechts 9 gemeenten in heel Vlaanderen hebben geen ruimte meer voor nieuw beleid en Niel steekt er met kop en schouders boven uit. Er blijkt in Niel een tekort van 85 euro per inwoner. “Dit is eigenlijk geen nieuws voor ons” stellen Tom Bridts en Leen Wyn van CD&V. “Wij maken hier in de gemeenteraad al jarenlang opmerkingen op. Een bijsturing is dringend nodig.”

De auto-financieringsmarge (dat is het overschot op het budget dat de gemeente heeft om nieuwe investeringen te doen of haar werking uit te bouwen) moet van de Vlaamse Overheid in 2019 positief zijn. In Niel is deze auto-financieringsmarge echter negatief. “Het geeft aan dat dit bestuur boven zijn stand leeft. We investeren veel meer dan we als gemeente aankunnen. Dat wordt grotendeels gedekt door nieuwe leningen aan te gaan maar daardoor verhoogt de schuldenlast van de Nielenaar enorm. In 2021 zal die schuldenlast bijna 31 miljoen euro bedragen en dat is ongezien hoog. Dat is 2,5 keer hoger dan in 2012. Dit dreigt als een boemerang in het gezicht van de Nielenaar terug te komen” zegt Tom Bridts.

Elk jaar moet het meerjarenbudget goedgekeurd worden in de gemeenteraad. In december 2017 keurden Open VLD en N-VA met de steun van onafhankelijken Bart Van Hove en Maritsa Moons (nu Niel Vooruit) deze budgetten goed. “De meerderheid schuift het evenwicht gewoon jaar na jaar voor zich uit. Dat is eigenlijk boerenbedrog, want zo bouw je enkel meer schulden op. Vroeg of laat krijgt de Nielenaar de rekening daarvoor gepresenteerd, bijvoorbeeld onder de vorm van hogere belastingen. Dat moeten we absoluut vermijden” waarschuwt Leen Wyn.

“Gelukkig kunnen we dit nog terugdraaien. We moeten investeren in Niel maar niet verder willen springen dan onze stok lang is. Geen ongebreidelde investeringen maar wel de juiste prioriteiten leggen binnen de financiële mogelijkheden. Daar gaat ook onze CD&V-verkiezingsslogan over: #2845 Da's Niel op ons maat! Met een realistisch en haalbaar investeringsprogramma zorgen we voor een financieel gezonde gemeente, ook in de toekomst.”

Meer info:

Tom Bridts (lijsttrekker): 0497/44 29 50