“Er kunnen geen garanties gegeven worden dat het nieuwe reservatiesysteem voor de buitenschoolse opvang feilloos zal werken voor het nieuwe schooljaar”

Met de start van het nieuwe schooljaar rolt het gemeentebestuur voor de naschoolse opvang een nieuw reservatiesysteem uit. Het reservatiesysteem zal terug te vinden zijn in de webshop van Niel: https://webshopniel.recreatex.be Het icoontje kwam ondertussen al tevoorschijn, maar voor de rest gebeurt er nog niet veel.

Omdat er bij de ouders heel wat ongerustheid heerst, stelden wij volgende vraag op de gemeenteraad aan het schepencollege: “We hebben vernomen dat de online reserveringstool nog niet op punt staat. Kan u garanties geven dat de reservatietool in orde komt tegen 01/08/2019 zoals in de infosessies aangekondigd? Bijkomend merkten we dat online inschrijven via de webshop niet altijd feilloos verloopt. Vb bij de paaseierenraap, waar hetzelfde systeem voor gebruikt werd, waren niet alle ingeschreven kinderen terug te vinden op de deelnemerslijst. Komt dit dan wel in orde voor de buitenschoolse opvang? Of krijgen ouders vanaf week 1 boetes omdat het systeem hun aanvraag niet registreerde?

Schepen van onderwijs Eddy Soetewey repliceerde dat hij onze ongerustheid deelt, maar dat hij in lijn met het huishoudelijk reglement pas een antwoord moet geven tegen de volgende gemeenteraad.

Vreemd … want deze vindt pas plaats op 3 september na de start van het nieuwe schooljaar! Schepen Soetewey is blijkbaar op dit ogenblik niet in staat de nodige garanties te geven dat het systeem operationeel zal zijn op 1 augustus (de vooropgestelde datum om van start te gaan met de inschrijvingen).

Het feit dat het systeem een kleine maand voor datum nog niet startklaar is én het torenhoge boetesysteem dat eveneens dit nieuwe schooljaar in voege gaat (10 € / kind / opvangmoment bij foutieve registratie), is een verontrustende combinatie.

Dus beste Nielenaar, we zijn benieuwd of we op 3 september van het schepencollege garanties krijgen of het systeem dat op 1 augustus zou moeten werken, ook effectief werkt. We kunnen nu enkel hopen dat u als ouder niet te veel onterechte boetes oploopt omdat uw ingeschreven kind toch niet ingeschreven bleek te zijn. Indien u nog opmerkingen of klachten hebt, mag u ons dit zeker laten weten.

Wij blijven dit opvolgen!