CD&V vraagt gemeente Niel om toe te treden tot de Statiegeldalliantie, meerderheid weigert!

Op de gemeenteraad vanavond stelde CD&V Niel voor om toe te treden tot de Statiegeld­alliantie, om de strijd tegen het zwerfvuil te ondersteunen. Tot ieders grote verbazing keurde de meerderheid dit voorstel af. “Ook Niel heeft reeds lang te kampen met zwerfafval. We leveren vandaag de dag qua opruiming van zwerfvuil al heel wat inspanningen. Er zijn de dagelijkse inspanningen van het personeel van onze technische dienst, de zwerfvuilacties waaraan verenigingen, scholen en burgers deelnemen en ook vele vrijwilligers die het hele jaar door zwerfvuil opruimen. Toch blijft zwerfvuil een probleem” verantwoorde Tom Bridts, fractieleider van CD&V, het voorstel. “Het wordt hoog tijd dat de Vlaamse Regering haar verantwoordelijkheid neemt en een statiegeldsysteem invoert voor blikjes en plastic flessen.” CD&V stelde daarom een positief signaal voor, door als gemeente Niel aan te sluiten bij de Statiegeldalliantie en deze eis kracht bij te zetten. De meerderheid van Open VLD en N-VA weigerde hier echter in mee te gaan. Zij vinden statiegeld geen oplossing voor zwerfvuil en te moeilijk om te organiseren.

Onbegrijpelijk”, noemt Tom Bridts deze weigering. “In het buitenland en steden als bijv. Kopenhagen werkt dit systeem perfect. Deze weigering geeft duidelijk aan dat dit bestuur haar eigen milieubeleid en zwerfvuil absoluut niet ernstig neemt. Een actie als ‘Geen zwerfvuil in Niel’ die nu donderdag plaatsvindt, blijkt dus niet meer dan windowdressing: doen alsof! Echt bedroevend!”

Zwerfafval leidt duidelijk tot grote ergernis bij mensen, organisaties en gemeenten. Flesjes en blikjes maken 40 procent uit van het volume zwerfafval. Veel zwerfafval dat niet wordt opgeruimd, belandt via wind en water in de zee waar het onderdeel wordt van de plastic soep, de drijvende vuilnisbelten in de oceanen. Daar brengt het op grote schaal schade toe aan vissen, vogels en andere zeedieren, die het in hun maag krijgen, erin verstrikt raken of er in stikken.

De strijd tegen zwerfvuil kost de Vlaamse gemeenten handenvol belastinggeld. Elk jaar 155 miljoen euro in Vlaanderen, volgens het recentste onderzoek van OVAM. Deze kosten worden voor 90 procent door lokale besturen gemaakt. Communicatiecampagnes, opruimacties en extra afvalbakken leveren echter geen structureel resultaat op: onze straten, waterwegen en natuurgebieden blijven vervuild.

Daarom sloten al meer dan 100 Vlaamse steden en gemeenten zich aan bij de Statiegeldalliantie.

De Statiegeldalliantie verenigt momenteel al meer dan 500 organisaties, bedrijven, steden en gemeenten in Vlaanderen en Nederland” stelt Tom Bridts vast. “Zij hebben één duidelijke vraag gericht aan hun regering: ‘'Voer in 2018 statiegeld op alle plastic flesjes en blikjes in.’ Dit toont aan dat het draagvlak voor statiegeld voor blikjes en plastic flessen heel breed is” aldus de CD&V-fractieleider.

Statiegeld wordt algemeen erkend als een essentieel onderdeel van de oplossing voor zwerfafval, voor meer bescherming van het milieu en beter hergebruik van materialen. Het zorgt ervoor dat lege flesjes en blikjes worden ingeleverd en als grondstof worden hergebruikt.

Daardoor:

• blijven straten, bermen en waterwegen vrij van plastic flesjes en blikjes;
  • verminderen we de plastic soep in zee en voorkomen we dierenleed;
  • besparen lokale overheden, en daarmee de belastingbetaler, jaarlijks tientallen miljoenen euro’s aan opruimkosten van zwerfafval;
  • recyclen we PET-plastic en aluminium op de beste manier. Dat levert ruim twee keer zoveel geld op per kilo gerecycled materiaal. De hoge ambities op het gebied van circulaire economie kunnen hierdoor realiteit worden;
  • gaan we klimaatverandering tegen. Door efficiënter gebruik van materialen wordt minder CO2 uitgestoten en minder afval verbrand.

CD&V stelde daarom voor om als gemeente Niel ook aan te sluiten bij de Statiegeldalliantie, en zo de Vlaamse Regering te vragen om een statiegeldsysteem in te voeren in 2018 voor blikjes en plastic flessen.Meer info:

Tom Bridts, fractieleider CD&V Niel, 0497/442 950