De CD&V-campagne voor een veilig schoolbegin draait op volle toeren.

Honderden gezinnen hangen een affiche aan hun raam om een veilige start van het schooljaar te steunen.

Uiteraard kan je zelf ook een steentje bijdragen aan veilig verkeer. Niet alleen op 3 september, maar het hele jaar door!

Daarom enkele tips:

• Rij je met de wagen, pas dan je snelheid aan, zeker in een zone 30, in de buurt van kinderen of aan een bushalte.
  • Sla je af aan een kruispunt? Fietsers die rechtdoor rijden hebben voorrang!
  • Geef het goede voorbeeld. Steek over aan het zebrapad en respecteer de verkeerslichten.
  • Zorg dat je zelf goed zichtbaar bent als je met de fiets rijdt: fluohesjes, reflecterende strips, felle kledij … en uiteraard goed werkende fietslichten en een helm.
  • Kijk samen met je kind(eren) welke weg naar school de veiligste is. De kortste weg is misschien niet de veiligste. En misschien zijn er wel buurjongens of -meisjes die samen mee naar school kunnen.

CD&V ijvert al jaren voor meer verkeersveiligheid in Niel. En met succes!

De voorbije jaren kwamen er onder druk van CD&V zones 30 aan de scholen en octopuspalen. Met vragen over het tekort aan klaar-overs, de vraag om tijdelijk lichten te plaatsen aan de oversteekplaats in de Matenstraat aan ’t Geleeg, met opmerkingen over fietsstraten en veiligere fiets- en voetpaden, over een duurzame mobiliteit … brachten wij (als enige partij) met de regelmaat van een klok het thema verkeersveiligheid op de agenda van de gemeenteraad.

Elk jaar zetten we onze klaar-overs in de kijker, om ook voor hun werk aandacht en respect te vragen. Deze week nog vroegen we in de gemeenteraad om extra (politie-)toezicht zodra de nieuwe parking aan de Emile Dewittstraat zal opengesteld worden voor auto’s en fietsers.

“Veilig terug naar School” is dus voor ons geen holle verkiezingsslogan, maar een jaarlijkse oproep om samen aan meer veiligheid te werken. En dat trekken wij door in heel onze beleidswerking. Roeptoeteren kan iedereen. Echte beleidsvoorstellen formuleren en aan het College voorleggen: da’s iets anders. Dat is wat CD&V (ondermeer) op het vlak van verkeersveiligheid al jaren doet in Niel.

Niemand anders.