Op de vrijwilligersbeurs van 20 april in Niel werd aan gegadigden een kandidaatstellingsformulier meegegeven waarmee ze zich kunnen aanmelden als vrijwilliger voor specifieke taken bij de gemeente.
Op de gemeenteraad van 3 juli stelde CD&V daarover enkele vragen. Het lijkt er immers op dat de gemeente vrijwilligers wil inzetten als goedkope werkkrachten. Dat blijkt uit een nota over het vrijwilligersbeleid voor de gemeente.

Vrijwilligerswerk is heel belangrijk voor ons” stelt fractieleider Tom Bridts. “Maar de gemeente gaat met haar vrijwilligersbeleid een richting uit waar wij vragen bij hebben. Enerzijds is het jammer dat in het systeem van de gemeente bepaalde vrijwilligers die voor de gemeente werken een vergoeding krijgen. Ze doen dan werk dat anderen gratis doen in verenigingen en andere instellingen, zoals archiefwerk en voorleesouders op school.

Hierdoor wordt er een serieus onevenwicht gecreëerd en wordt in feite het regulier vrijwilligerswerk dat zich vandaag vooral afspeelt in verenigingen ondergraven. Daar moet zeker de gemeente uiterst voorzichtig mee omspringen.”

Daarnaast neigt de afbakening van de taken waarvoor vrijwilligers/gemeenschapswerkers ingezet kunnen worden binnen de gemeente naar de inzet van ‘goedkope werkkrachten’ volgens CD&V.

Zeker als het de bedoeling is om mensen als vrijwilliger in te zetten op structurele basis dreigt het mis te lopen. Als de inzet van vrijwilligers ‘noodzakelijk voor de werking en dus niet zomaar vervangbaar’ is zoals in het beleidsplan staat, dan moet dit ingevuld worden door beroepskrachten”, zegt Tom Bridts.

Een aantal taken zijn gewoon de opdracht van de gemeente: hulp bij recepties, ronddragen van brieven, controle op het openbaar domein, opruimen van zwerfvuil enz. Daar moet betaald personeel voor ingezet worden. De inzet van vrijwilligers die forfaitair een paar euro’s krijgen om deze taken uit te voeren valt daar moeilijk mee te rijmen. Een aanpassing van dit beleid dringt zich dan ook op, zeker als de gemeente een draagvlak wil creëren voor vrijwilligerswerk”, zo besluit Tom Bridts.