Wij van CD&V willen graag weten waar we in Niel aan toe zijn.

Daarom stelde onze fractie op de gemeenteraad van 29 januari aan burgemeester De Vries de vraag om de toekomstvisie van de nieuwe bestuursploeg op Niel toe te lichten. In andere gemeenten gebeurt zo’n toelichting meestal op de installatievergadering van de nieuwe gemeenteraad. Het antwoord van het nieuwe bestuur was helaas een ontgoocheling. In de plaats van de burgemeester moest schepen Van der Velde uitleggen dat er op dit ogenblik nog geen afgeronde visie is. Alles wordt nog onderzocht, was het nietszeggende antwoord. Onaanvaardbaar vinden wij dit. Temeer omdat burgemeester Tom De Vries eerder op de dag wel op Radio 2 Antwerpen een uiteenzetting gaf over zijn toekomstplannen met onze gemeente. Wij vragen ons dan ook af of dit college eigenlijk wel ambitie heeft voor Niel?!

Heeft dit college wel ambitie voor Niel?

Op dezelfde gemeenteraad interpelleerden we ook over de verenigingenmarkt die in Hemiksem wordt gehouden op 24 februari. Hoewel dit door Ivebica - de intergemeentelijke samenwerking voor Cultuur en Bibliotheek - wordt georganiseerd, is het verwonderlijk dat het gemeentebestuur onze verenigingen niet steunt om hieraan deel te nemen. Integendeel, verschillende verenigingen kregen vanuit de Nielse Cultuurraad te horen dat ze niet mochten deelnemen. Schepen Soetewey sprak niet van een “verbod” maar van een “perceptie”: het verenigingsleven van Niel krijgt toch al genoeg aandacht, vond hij, met de vrijetijdsbeurs die vorig jaar lokaal in Niel werd georganiseerd. Dat is voor ons uiteraard niet voldoende! Het is duidelijk dat als de verenigingenmarkt in Hemiksem een intergemeentelijk initiatief is, dat ook onze Nielse verenigingen daar moeten aan kunnen deelnemen. Wij roepen daarom alle verenigingen op zich in te schrijven en we rekenen op alle Nielenaren om een bezoekje aan de beurs in Hemiksem te brengen om onze lokale verenigingen en vrijwilligers een hart onder de riem te steken.