Het gemeentebestuur heeft op de gemeenteraad van 24 september beslist om het ‘Spaans Toreken’ – het oudste gebouw van Niel – dat momenteel in privé handen is aan te kopen. CD&V heeft hier ‘Neen’ tegen gezegd. En dat willen we graag even verduidelijken.

Wij zijn absoluut voorstander van het behoud van Niels erfgoed, maar vinden het jammer dat er geen plan van aanpak is voor deze ruïne. We krijgen geen bevredigende antwoorden.

“De restauratie en invulling hangen samen met de beschermingsvraag.” Als de inwoners van Niel voor een bedrag van 85.000 € in de buidel moeten tasten, hadden we toch graag geweten waarvoor dit monument bestemd is. En bovendien, is het ook niet meer dan correct dat vooraf geweten is wat de renovatie en invulling zullen kosten – in dergelijke dossiers toch vaak een veelvoud van de originele aanschafprijs. Maar zonder plan is dit becijferen natuurlijk onmogelijk.

Wij betreuren dit uit de grond van ons Niels hart. Het zou mooi zijn als er een succesverhaal geschreven wordt voor dit gebouw en dat het niet een volgende miskoop van de gemeente wordt. De financiële toestand van Niel is niet zo rooskleurig dat we ons nog dergelijken miskopen kunnen permitteren.